Эффект ожиданий интервьюера в персональном интервью
Аннотация
Литература
Huddy L., Billig J., Braciodietta J., et al. The effect of interviewer gender on survey response // Political Behavior. 1997. Vol. 19. No. 3. Р. 197–220.
Fendrich М., Johnson Т., Shaligram С., Wislar J. The impact of interviewer characteristics on drug use reporting by male juvenile arrestees // Journal of Drug Issues. 1999. Vol. 29. No. 1. Р. 37–59.
Dailey R., Claus R. The relationship between interviewer characteristics and physical and sexual abuse disclosures among substance users: A multilevel analysis // Journal of Drug Issues. 2001. Vol. 31. No. 4. Р. 867–889.
Harkess S., Warren C. The social relations in intensive interviewing: Constellations on strangeness and science // Sociological Methods and Research. 1993. Vol. 21. No. 3. P. 317–339.
Shober M., Conrad F. Does conversational interviewing reduce survey measurement error // Public Opinion Quarterly. 1997. Vol. 61. No. 4. Р. 576–602.
Рогозин Д.М. Влияние интервьюера на доступность респондентов в те-лефонном опросе // Социологический журнал. 2004. № 1/2. С. 75–105.
Reinecke J., Schmidt P. Explaining interviewer effects and respondent behavior: Theoretical models and empirical analysis // Quality and Quantity. 1993. Vol. 27. No. 3. P. 219–247.
Catania J.А. A framework for conceptualizing reporting bias and its anteced-ents in interviews assessing human sexuality // Journal of Sex Research. 1999. Vol. 36. No. 1. Р. 25–38.
Cicourel A.V. Method and measurement in sociology. New York: Free Press, 1964.
Riecken H.W. A program for research on experiments in social psychology // Values and groups / Ed. by N.F. Washburn. New York: Pergamon Press, 1962. P. 182–205.
Rosenthal R. Experimenter effects in behavioral research. New York: Appleton-Century-Crofts, 1966.
Friedman N. The social nature of psychological research. New York: Basic, 1967.
Phillips D.L., Clancy K.J. Some effects of “social desirability” in survey studies // American Journal of Sociology. 1972. Vol. 77. No. 5. P. 921–940.
Hyman H.H., et al. Interviewing in social research. Chicago: University of Chicago Press, 1954.
Bradburn N.M., Sudman S. Improving interview method and questionnaire design. San Francisco: Jossey-Bass, 1979.
Smith H., Hyman H. The biasing effects of interviewer expectations on survey results // Public Opinion Quarterly. 1950. Vol. 14. No. 4. Р. 491–506.
Collins W.A. Interviewers’ verbal idiosyncrasies a source of bias // Public Opinion Quarterly. 1970. Vol. 34. No. 3. Р. 416–422.
Мягков А.Ю. Экспектации интервьюера и поведение респондентов // Матер. межвуз. науч.-практ. конф. «Современное состояние, проблемы и перспективы развития российского общества: Пятые Кондратьевские чтения». Иваново, 27–28 мая 2004 г. Иваново: ИГЭУ, 2004. С. 192–195.
Мягков А.Ю., Проскурина Д.А., Егорова О.А. Эффект интервьюера в те-лефонном интервью: опыт экспериментальной верификации гипотез // Социокультурные проблемы истории и современного развития россий-ской провинции: Межвуз. сб. науч. тр.: Вып. 2. Иваново: ИГЭУ, 2003. С. 92–107.
Singer E., Kohnke-Aguirre L. Interviewer expectation effects: A replication and extension // Public Opinion Quarterly. 1979. Vol. 43. No. 2. Р. 245–260.
Sudman S., Bradburn N.M., Blair E., et al. Modest expectations: The effects of interviewers’ prior expectations on response // Sociological Methods and Research. 1977. Vol. 6. No. 2. Р. 171–182.
Singer E., Frankel M.R., Glassman M.B. The effect of interviewer character-istics and expectations on response // Public Opinion Quarterly. 1983. Vol. 47. No. 1. P. 68 83.
Dijkstra W. Interviewing style and respondent behavior: An experimental study of the survey-interview // Sociological Methods and Research. 1987. Vol. 16. No. 2. P. 309–334.
Hox J.J. Hierarchical regression models for interviewer and respondent ef-fects // Sociological Methods and Research. 1994. Vol. 22. No. 3. Р. 300–318.
Dohrenwend В.S., Colombotos J., Dohrenwend В.P. Social distance and interviewer effects // Public Opinion Quarterly. 1968. Vol. 32. No. 3. Р. 410–422.
Мягков А.Ю. Шкалы лжи из опросника MMPI: опыт экспериментальной валидизации // Социологические исследования. 2002. № 7. С. 117–130.
Johnson T., Fendrich M., Shaligram C., et al. An evaluation of interviewer characteristics in an RDD telephone survey of drug use // Journal of Drug Is-sues. 2000. Vol. 30. No. 1. P. 77–102.
Практикум по экспериментальной и прикладной психологии: Учеб. по-собие / Вонсовская Л.И., Гайда В.К., Гербачевский В.К. и др.; Под ред. А.А. Крылова. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1990.
Айзенк Г.Ю. Структура личности. М.: КСП+, 1999.
Silvera D.H., Martinussen M., Dahl T. The forms of social intelligence scale, a self-report measure of social intelligence // Scandinavian Journal of Psy-chology. 2001. Vol. 42. No. 3. Р. 313–319.
Столяренко Л.Д. Основы психологии: Практикум. Р.-н/Д.: Феникс, 2003.
Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь, 2001.
Malvin J.H., Moscowitz J.M. Anonymous versus identifiable self-reports of adolescent drug attitudes, intentions and use // Public Opinion Quarterly. 1983. Vol. 47. No. 4. P. 557–566.
Tracy P.E., Fox J.A. The validity of randomized response for sensitive measurements // American Sociological Review. 1981. Vol. 46. No. 1. Р. 187–200.
Мягков А.Ю. Техника «рандомизированного ответа»: опыт полевого тестирования // Социологический журнал. 2002. № 4. С. 60–77.
Niemi I. Systematic error in behavioral measurement: Comparing results from interview and time-budget studies // Social Indicators Research. 1993. Vol. 30. No. 2–3. P. 229–244.
Del Boca F.K., Noll J.A. Truth or consequences: The validity of self-report data in health services research on addictions // Addiction. 2000. Vol. 95. No. 3. Р. 347–360.
Couper M.P., Singer E., Tourangeau R. Understanding the effects of audio-casi on self-reports of sensitive behavior // Public Opinion Quarterly. 2003. Vol. 67. No. 3. Р. 385–395.
Журавлева И.В., Журавлева С.Л. Эффект интервьюера в телефонных опросах: анализ зарубежных подходов // Социокультурные проблемы истории и современного развития российской провинции: Межвуз. сб. науч. тр. Вып. 2. Иваново: ИГЭУ, 2003. С. 36–42.
Cannell C.F., Miller P.V., Oksenberg L. Research on interviewing techniques // Sociological Methodology, 1981 / Ed. by S. Leinhardt. San Francisco: Jossey-Bass, 1981. P. 107–125.
Садмен С., Брэдберн Н., Шварц Н. Как люди отвечают на вопросы: применение когнитивного анализа в массовых обследованиях / Пер. с англ. Д.М. Рогозина, М.В. Рассохиной; Под ред. Г.С. Батыгина. М.: Ин-ститут Фонда «Общественное мнение», 2003.
Babor T.F., Brown J., Del Boca F.K. Validity of self-reports in applied re-search on addictive behaviors: Fact or fiction? // Behavioral Assessment. 1990. Vol. 12. No. 1. P. 5–31.
Babor T.F., Del Boca F.K. Just the facts: Enhancing measurement of alcohol consumption using self-reports methods // Measuring alcohol consumption: Psychosocial and biochemical methods / Ed. by R.Z. Litten, J.P. Allen. To-towa, NJ: Humana Press, 1992. P. 3–19.
Шварц Н., Ойзерман Д. Как задавать вопросы о поведении в оценочных исследованиях // Социологический журнал. 2004. № 1/2. С. 34–74.
Paulhaus D.L., Reid D.B. Enhancement and denial in socially desirable re-sponding // Journal of Personality and Social Psychology. 1991. Vol. 60. No. 2. Р. 307–317.
Groves R.M., Magilavy L.J. Measuring and explaining interviewer effects in centralized telephone surveys // Public Opinion Quarterly. 1986. Vol. 50. No. 2. P. 251–266.
Freeman J., Butler E.W. Some sources of interviewer variance in surveys // Public Opinion Quarterly. 1976. Vol. 40. No. 1. P. 79–91.
Все права на статью принадлежат авторам. Авторы передают права на использование статьи, в том числе на использование статьи в открытом доступе, издателю журнала на условиях неисключительной лицензии (Авторское соглашение (публичная оферта))
Принятием условий этого договора автором считается передача им материалов в редакцию через официальный сайт журнала ("Отправить рукопись") или через электронную почту редакции.